Lysbilder som fanger publikum

Håkon Njøten brenner for å engasjere studentene når han underviser. Han avslører han sine beste triks.

KRISTIANIA VERKTØYKASSE: Presentasjonsteknikk

Jobben som foreleser kan være vanskelig. Frustrerte og uengasjerte studenter, halvgode foiler og dårlig «flyt» er noe alle kan kjenne seg igjen i.

Så til den gode nyheten. Det er mulig å lage foiler som kan understreke og fortelle historiene og teoriene vi ønsker å formidle. Det handler om å gjøre lysarkene enklere for å få bedre flyt i presentasjonen for å fremme læring.

Jeg har utviklet ti enkle triks for hvordan du kan bruke foilene til å fange og holde på studentenes oppmerksomhet.

Jeg vil forklare de ti triksene, én etter én. Dette er først og fremst pedagogiske og estetiske triks – ikke triks som nødvendigvis krever spesielle tekniske ferdigheter. Jeg illustrerer hver av triksene med foiler.

1. Oversikt over forelesningen

«Vis studentene hvordan dagens tema passer inn i emnet».

Jeg opplever stadig at studentenes største problem er «Hvorfor lærer vi dette i dag»? De forstår kanskje den nye teorien, men klarer ikke plassere den inn i fagets større rammer.

Å starte med en «kontekst-foil» hjelper studentene å forstå hvordan dagens tematikk bygger videre på det de allerede har lært. Da vil de også kunne forstå formålet med dagens tema.

1.-Oversikt-300x225.jpeg
Start med å gi en oversikt.

På sliden til høyre ser vi at jeg (Håkon Njøten med grønn ring) er nummer seks i rekken av seminarserien Tirsdagslunsjer i regi av Avdeling for kommunikasjon, ledelse og markedsføring ved Høyskolen Kristiania.

Her blir det enklere for deltakerne å få en oversikt over hva konseptet Tirsdagslunsj er, hva det innebærer, og hvor variert innholdet og foredragsholderne kan være.

2. ETT budskap på hver foil

«Forsøk å aldri ha mer en ETT budskap per foil».

Foiler med mange budskap ser vi over alt, enten de brukes av glade amatører eller rutinerte foredragsholdere. Målet bør være at studentene lærer noe. Da lønner deg seg å gå gjennom ett budskap av gangen.

2.-Ett-budskap-300x225.jpeg
Tre budskap på samme lysbilde kan deles opp i tre.

På sliden over, har jeg laget et forslag på en foil med tre ulike budskap. Foilen sier at man bør ha ett budskap, den oppfordrer oss til å tenke tilbake til våre egne foiler og til slutt viser den en morsom og relevant stripe.

Dette er ikke den mest forvirrende foilen jeg har sett i mitt liv, men den kan enkelt forbedres ved å dele den på tre foiler. Her kan jeg enkelt bruke 1 minutt på hver slide, i stedet for å bruke 3 minutter på sliden over.

3. Tenk på hvordan det ser ut

«Tro det eller ei – studenter bryr seg om estetikk!».

Budskap som er vist på en estetisk flott måte vil vekke interesse og positivitet til innholdet. Studentene er kanskje ikke klar over det selv, men de vil underbevisst bli påvirket. Derfor kan det lønne seg å bruke et ekstra minutt eller to på å gjøre foilen ryddig og pen å se på.

3.-Det-estetiske-300x225.jpeg
Bruk litt tid på å få foilen til å se estetisk ut.

På foilen til venstre, har jeg valgt et underbyggende bilde av malerkoster, hentet fra min favoritt nettportal for bilder; Unsplash.com. Bildet er ikke rotete. Da kan jeg la bildet fylle hele bakgrunnen, og skrive på bildet. Forsøk å finne bilder som har «rolige områder» så du kan skrive direkte på bildet. Om bildet ikke har rolige områder, så kan du enten forsøke å zoome inn på det roligste området eller om ikke det fungerer så, finnet annet bilde.

Høyskolen Kristiania har en egen design-mal på intranettet. Der finner vi Kristiania’s logo (se oppe til høyre i bildet over) i nedlastbart format. Designmalen trekker frem bla. fonten «Arial», som også er brukt på bildet over. Fargen på teksten er hentet fra den blå-grønne malepenselen. Dette er en enkel funksjon som får teksten til å «spille på lag med» bildet i bakgrunnen.

4. Video skaper dynamikk

«Bryt opp med videoer for å skape ytterligere dynamikk».

Studenter elsker bruk av video i timene og dette får dem også til å re-fokusere på innholdet. Det er en stor fordel å integrere videoen i presentasjonen. Velger du å åpne browseren i forelesningen for å finne ønsket video, så gir du studentene en gylden mulighet til å sjekke telefonen eller annet som gjør at de faller ut av fokus. Den gode nyheten er at det kan være både enkelt og lovlig å integrere videoer i din presentasjon.

4.-Video-300x225.jpeg
Video gjør forelesningen mer dynamisk.

På foilen til høyre har jeg hentet inn en video fra Monthy Pyton. For de som bruker Power Point så klikk «insert» -> «Video» -> «Online Movie». I søkefeltet som dukker opp limer du så inn URL’en og videoen vil være integrert. Jeg bruker Keynote og da har jeg lastet ned progammet; LiveSlides for å kunne gjøre tilsvarende.

5. Eksempel fra eget liv

«Eksempler fra bok er bra, men der er ingenting som er gøyere å høre enn en historie fra foreleserens virkelige liv»

Personlige historier og eksempler fra foreleseren fanger studentenes oppmerksomhet som intet annet. Fra min tid som student så husker jeg best de personlige eksemplene til min daværende store helt og foreleser; Morten William Knudsen.

5.-Eget-liv-300x225.jpeg
Personlige historier gjør forelesningen mer engasjerende.

Hva har så dette med foiler å gjøre? Jo, sett inn en foil med et bilde som underbygger din historie. Dette gir historien din tyngde og du kan tillate deg å bruke mer tid om dette er ønskelig.

På foilen til høyre har jeg et bilde av en dame som ser inn i et butikkvindu. Bildet underbygger en historie om min kone som har en tendens til å la seg lure av egne, mentale budsjetter når hun «shopper». Hun kan finne på å se en veske til 1000 kroner i et vindu, bestemme seg (i siste liten) for å ikke kjøpe den, for så å si til seg selv at hun nå kan «bruke 1000 kroner på noe annet istedenfor».

6. Nyheter som viser relevans

«Vi skal være praksisnære og noen ferske nyheter er gull».

6.-Nyheter-300x225.jpeg

På Kristiania ønsker vi å være praksisnære. Inkludering av ferske nyheter er et ypperlig verktøy for å oppnå dette, samtidig som studentene ser på nyheter som mer relevant og mer underholdende enn mye teori.

Bildet til høyre viser en enkel skjermdump fra min smart-telefon som jeg importerte til presentasjonen via «import»-fanen i menyen.

7. Videoopptak med mobilskjermen

«Vil du vise studentene hvordan de skal bruke noe eller finne noe? Du kan enkelt bruke skjermen på smarttelefonen til å lage en video (screen-recording)».

7-Screen-Recording-300x225.jpeg
Ta videoopptak med mobilen.

Et enkelt og svært anvendelig triks som sjelden blir brukt er inkludering av en «screen recording» i presentasjoner. Om du skal vise studentene hvor noe finnes på nett eller kanskje hvordan noe gjøres på Canvas, så screen-record skjermen din på dataen eller på smart-telefonen. Inkluder så denne forklarende screen-recordingen i presentasjonen. Screen recordings har ikke lyd, hvilket gjør de fine å snakke over, for å forklare ytterligere.

På foilen over ser du en screen-recording fra min telefon. Videoen bruker 40 sekunder på å vise hvordan jeg inkluderer Youtube-videoer i mine presentasjoner. Google «how to make screen recording in iphone/android» for å lære hvordan du lager slike. Det er vanligvis gjort med to-tre tastetrykk.

8. Still spørsmål

«Ved å skrive ned spørsmål på skjermen så henter vi studentene tilbake til fokus.»

8.-Spørsmål-300x225.jpeg
Still spørsmål til studentene.

Å stille spørsmål gjør at fokus rettes fra foreleser til studentene. Spørsmål fremmer videre studentaktiv læring siden det oppfordrer studentene til å tenke selv. Ved å inkludere spørsmålet på en foil tillegges spørsmålet tyngde og studentene vil føle seg mer motivert til å lete seg frem til et svar. Forsøk å gjøre terskelen for å svare så lav som mulig, slik at de aller fleste vil være med på tankeprosessen.

På sliden over har jeg inkludert et spørsmål på foilen. Jeg forsøker å senke terskelen ved å legge til «Det er det helt sikkert».

9. Bruk animasjon

«Bruk animasjon der budskapet i sum kan se komplekst og rotete ut»

Av og til kan ett budskap være av såpass kompleks karakter at det kanskje kreves noen bulletpoints eller en prosess-modell for å kunne forklare det hele tilstrekkelig.

9.-Animsjon-300x225.jpeg
Animasjon gjør det mulig å presentere innholdet steg for steg.

Ved hjelp av animasjon kan vi være tro mot vårt triks nr. 1 – «ett budskap av gangen», samtidig som vi hjelper studenten å følge med på en og samme foil, steg etter steg. Om du er ny med animasjon så start gjerne med å animere enkle bulletpoints. Etterhvert som du mestrer funksjonen så er det kun kreativiteten som setter grenser.

På foilen over så har jeg valgt å bruke animasjons-funksjon på de 9 triksene (med småbilder) jeg har gått gjennom så langt, en etter en. Dette er litt avansert, der jeg har «gruppert» skrift og videoer før jeg har lagt til animasjon.

10. Oppsummér forelesningen

«Forsøk til slutt å oppsummere innholdet på én foil».

10.-Oppsummering-300x225.jpeg

For å avslutte forelesningen så gjør studentene tjenesten det er å oppsummere teorien du har gått gjennom for dagen.

På foilen til høyre ser du de ti triksene oppsummert. I denne teksten har du blitt gjort oppmerksom på følgende ti triks; Oversikt, Ett budskap, Det estetiske, Video, Eget-liv eksempel, Nyheter, Screen recording, Spørsmål, Animasjon og til slutt Oppsummering.

Referanse:

Denne formidlingsartikkelen baserer seg på Håkon Njøtens foredrag «10 enkle triks for hvordan å bruke foilene til å fange og holde på studentenes fokus«, som ble holdet 14. januar 2020 på «Tirsdagslunsj» på Avdeling for kommunikasjon, ledelse og markedsføring ved Høyskolen Kristiania.

Tekst: Høyskolelektor Håkon Njøten, Institutt for markedsføring ved Høyskolen Kristiania.