Vet du hvordan dine ansatte har det?

Et hjemmekontor med en mann som viser tommel opp på skjermen
Skap gode relasjoner med dine ansatte, også når de jobber fra hjemmekontor. Image by Tumisu from Pixabay.
  • Skrevet av

      • Høyskolelektor
  • Sist oppdatert

    27. april 2021

  • Kategori

  • Tema

    • Arbeidsliv
    • Hjemmekontor
    • Relasjoner
    • Tilbakemeldinger
    • Kommunikasjon
  • Skrevet av

      • Høyskolelektor
  • Sist oppdatert

    27. april 2021

  • Kategori

  • Tema

    • Arbeidsliv
    • Hjemmekontor
    • Relasjoner
    • Tilbakemeldinger
    • Kommunikasjon

KRISTIANIA VERKTØYKASSE: Kommunikasjon på jobben

«Det er krise. Jeg står fast. Hvor er sjefen min, hvor er de andre? Jeg hører ikke noe». Det er Sara som ringer. Hun er prosjektleder for et stort og viktig prosjekt i bedriften. Nå virker hun helt i oppløsning. «Jeg føler at jeg ikke blir sett og lurer på om jeg faktisk er verdifull».

Sara er ikke alene om å føle at hun ikke blir sett av sin leder. Fjernarbeid fungerer godt for mange medarbeidere. Men ikke for alle. Noen trives utmerket med selvstendighet og selvstyre mens andre føler seg isolert og opplever manglende motivasjon og frustrasjon på sitt hjemmekontor.  

Ta vare på relasjonene

Det er krevende å være leder. Det holder ikke å bare ha å fokus på oppgaver og måloppnåelse. Det er viktig å også fokusere på menneskene, relasjonene og kulturen i organisasjonen.

Det er ekstra krevende å lede på distanse. Da får vi ikke drahjelpen av å se hverandre fysisk i uformelle settinger som i gangene, ved kaffeautomaten, eller i lunsjen.

Nå trenger vi å følge opp mer systematisk, ellers er det lett å forsømme de viktige relasjonene med kolleger og medarbeidere.

Hvordan følger du opp dine medarbeidere?

Noen ledere får skryt fra medarbeidere som sier de “aldri har hatt så god kontakt med sin leder som nå”. Det er ofte medarbeidere som har hyppig kontakt med sin leder gjennom prosjekter som krever løpende oppfølging,

Andre ansatte opplever at lederne er helt fraværende. Mange av disse jobber med oppgaver som kanskje trenger mindre oppfølging og samspill. Enkelte medarbeidere forsvinner helt av syne og får ikke oppmerksomhet.

Medarbeideres opplevelse av tilhørighet til et arbeidsmiljø er viktig for produktivitet og trivsel. Som leder kan du legge til rette for at den enkelte opplever mestring og mening.

Seks råd for å finne ut hvordan ansatte har det

Her er seks praktiske råd om hvordan du kan følge opp alle dine medarbeidere, og få vite hvordan de har det.

  1. Klarlegg mål for oppfølging. Du vil bidra til å skape tillit, mestring og inspirasjon. Målet er ikke å ta kontakt for å kontrollere.
  2. Gå gjennom oversikten over dine medarbeidere. Er det noen du har forsømt i det siste? Pass på at du snakker med alle.
  3. Sett av tid i kalenderen for når du skal ringe hver og en av dine medarbeidere. Det kan for eksempel være når du sitter i bilen, går en tur, eller mellom dine digitale møter.
  4. Vis interesse for det som skjer i din medarbeiders liv også utenfor jobben. Vær personlig og del litt av det som skjer i ditt liv. En slik samtale knytter dere nærmere på et mer personlig plan. Alle vil bli sett for den personen man er.
  5. Diskuter mål og oppgaver og tydeliggjør forventinger. Spør om du kan bidra med noe og sjekk ut hvilken støtte og samhandling med andre den enkelte har behov for.
  6. Gi ros og anerkjennelse. Let etter noe du kan gi positive tilbakemeldinger på. Det trenger ikke å være så komplisert. Ta fatt i noe din medarbeider har fortalt under samtalen.

Relasjonsbygging, og det å vise interesse for dine ansatte, er en viktig del i praktisk ledelse. Det tar tid, men det er avgjørende for å få det beste ut av alle. Det er slik du beholder dyktige medarbeidere. Det er slik du tiltrekker deg de beste.

Det handler om omsorg, dialog, positiv tilbakemelding og inspirasjon. Trivsel påvirker effektivitet, som igjen påvirker måloppnåelsen. 

Referanser: 

  • Peter G. Northouse (2012): Leadership: Theory and Practice. SAGE Publications.
  • Drønnen, M. (2020) Positivt lederskap, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.

Denne artikkelen er skrevet for Kunnskap Kristiania og første gang publisert 27. april 2021. Kunnskap Kristiania er Høyskolen Kristianias digitale kunnskapsmagasin.

Tekst: Høyskolelektor Ann Ahlqvist, Institutt for ledelse og organisasjon ved Høyskolen Kristiania.

  • Foto  av kvinne i blågrønn genser som sitter ved et bord og gestikulerer.
    • Høyskolelektor

    Institutt for ledelse og organisasjon