Slipp deg løs, det er vår!

  • Skrevet av

      • Fagsjef forskningskommunikasjon
  • Sist oppdatert

    26. mars 2021

  • Kategori

  • Tema

    • Arbeidsliv
    • Kommunikasjon
    • Påvirkning
  • Skrevet av

      • Fagsjef forskningskommunikasjon
  • Sist oppdatert

    26. mars 2021

  • Kategori

  • Tema

    • Arbeidsliv
    • Kommunikasjon
    • Påvirkning

KRISTIANIA VERKTØYKASSE: Kommunikasjon på jobben

Kommunikasjon er et verktøy som kan brukes til å forandre verden, i hvert fall litt.

  • Som leder kan du få dine medarbeidere til å gjøre som du vil – og like det.
  • Som forsker kan du dele din kunnskap slik at den kan omsettes i nye produkter, nye tjenester og smartere måter å gjøre ting på.
  • Som rådgiver kan du få folk til å blomstre og bli en best mulig utgave av seg selv.
  • Som fagekspert kan du få folk til å lytte til deg og gi deg den anerkjennelse du fortjener.
  • Som medarbeider kan du få økt gjennomslag for dine ideer og dermed få det morsommere på jobben.

For å få til det, er det ikke nok å være troverdig og ha et godt budskap. Måten du skriver eller sier det på, må også kunne bevege andre til endring og handling.

Bevege til handling

På arbeidsplassen kjennes det trygt å fremstå som profesjonell. Du skal vise at du har kontroll. Det får vi til ved å bruke faglig stammespråk, konsulentpreik, lederfloskler, harde fakta og talepunkter utformet av kommunikasjonsrådgivere.

Resultatet blir for ofte et upersonlig og grått språk, ikke spesielt velegnet til å bevege folk til handling. Det er langt mellom ledere, forskere og eksperter som bryter med den søvndyssende kjedsomhetens monotoni.

Jeg trener flinke folk i kunsten å kommunisere kunnskap slik at den skaper resonans hos den andre. Da må det profesjonelle språket byttes ut med ord folk forstår, og et språk folk snakker. Du må snakke til hjertet og følelsene, ikke bare til hodet og fornuften.

Vær deg selv

Skal du bevege andre gjennom kommunikasjon, må du også vise litt av den lidenskapen og engasjementet som har ført deg dit du er i dag. Du blir neppe oppfattet som mindre profesjonell av den grunn.

Ta sjansen på å by litt mer på deg selv. Det er særlig viktig når mye av kommunikasjon skjer gjennom skjerm.

«Du trenger ikke å være superhelt som leder. Du kommer langt ved å være den du er, personlig og kompetansemessig», hevder professor Ragnhild Kvålshaugen ved Handelshøyskolen BI.

Høres det skummelt ut? Da kan du prøve mitt lille tanketriks: Hvor galt kan det egentlig gå? Skulle du tryne, kan du lære av det. Og du fremstår som mer troverdig, mer autentisk – som hel ved.

Referanse:

Dette er en lett redigert versjon av artikkel som har vært publisert som gjestekommentar i Dagsavisen 4. april 2016.

Tekst: Audun Farbrot, fagsjef for forskningskommunikasjon ved Høyskolen Kristiania.

Foto: Slipp deg mer løs, det er vår. Photo by Aniket Bhattacharya on Unsplash.

    • Fagsjef forskningskommunikasjon

    Avdeling for forskningskommunikasjon og innovasjon