Lesernes favoritter i 2020

Her serverer vi deg de 12 mest leste sakene i 2020 på ett brett. Sjekk om du har gått glipp av noe! Image by Gerd Altmann from Pixabay.
  • Skrevet av

      • Fagsjef forskningskommunikasjon
  • Sist oppdatert

    22. desember 2020

  • Kategori

  • Tema

    • Forskningsformidling
    • Arbeidsliv
    • Forskningskommunikasjon
  • Skrevet av

      • Fagsjef forskningskommunikasjon
  • Sist oppdatert

    22. desember 2020

  • Kategori

  • Tema

    • Forskningsformidling
    • Arbeidsliv
    • Forskningskommunikasjon

ARTIKKELSAMLING: Kunnskap for et bedre arbeidsliv

Kunnskap Kristiania er Høyskolen Kristianias digitale kunnskapsmagasin med nyheter om forskning, faglig og kunstnerisk utvikling og aktuell samfunnsdebatt. Magasinet lages for medarbeidere, ledere og andre beslutningstakere i arbeidsliv og samfunn.

Kunnskap Kristiania har publisert mer enn 330 artikler siden magasinet ble lansert 23. oktober 2019.

2020 har mer enn noe annet vært preget av koronapandemien, der en usynlig rakker med tentakler har påvirket og endret måten vi mennesker jobber og lever på. Dette avspeiler seg også i oversikten over de mest leste artiklene i 2020.

Til å miste pusten av!

Helt på topp troner essayet «Historien om amerikansk rasisme er til å miste pusten av», som doktorgradsstipendiat Ketil Raknes ved Institutt for kommunikasjon skrev i kjølvannet av politidrapet på George Floyd. Dette er rystende lesing om det som skulle bli et gjennomgangstema i den dramatiske presidentvalgkampen i USA.

«Den amerikanske rasismen er så åpenbar, så lett gjenkjennelig og så naturlig at den er lett å overse», advarer Raknes. Historien fanget og fenget mange lesere, og er den mest leste artikkelen i Kunnskap Kristiania i 2020.

Artikkelen er også et eksempel på at folk kan lese lange tekster også på nett, bare teksten er interessant og velskrevet fra åpning til avslutning. I snitt har leserne brukt mer enn 6,5 minutter på å lese artikkelen.

Her kan du lese Ketil Raknes’ essay om amerikansk rasisme. Det er ikke bare til å miste pusten av. Du risikerer også å bli (litt) klokere.

Krisemysteriet

Årets nest mest leste artikkel i Kunnskap Kristiania bærer tittelen «Krisemysteriet». Like etter den første nedstengningen av Norge 12. mars 2020, utfordret Kunnskap Kristiania Ketil Raknes til å skrive om Norges håndtering av korona-pandemien i lys av forskningen på og faglitteraturen om krisekommunikasjon. Ketil tok utfordringen.

Tastaturet gikk varmt. Bare få dager etter nedstengningen kunne Kunnskap Kristiania gi noen svar på krisemysteriet, belyst med regjeringens håndtering av koronakrisen.

Med kunnskap skal vi gjøre arbeidslivet bedre

Kunnskap Kristiania skal ikke bare kommunisere resultater av forskning og faglig og kunstnerisk utvikling. Magasinet skal også gi råd om hvordan faglig innsikt kan omsettes i en bedre praksis i arbeidslivet.

I tid med krise og omstilling, er det mange som har vært på søken etter faglig baserte råd om hvordan de kan mestre utfordringene de opplever. Det kan vi også se i oversikten over årets mest leste artikler.

Høyskolelektor Kjetil A. Vedøy ved Institutt for ledelse har utviklet ti råd om hvordan du beste kan lede medarbeidere som sitter rundt omkring på hvert sitt h(g)jemmekontor.

Artikkelen «Ti råd for å lykkes med langdistanseledelse» har klatret helt opp til en tredjeplass i oversikten over årets mest leste artikler i Kunnskap Kristiania.

Her kan de se oversikten over de tolv mest leste artiklene i Kunnskap Kristiania i 2020. Klikk på overskriften for å lese artikkelen.

12 mest leste artikler i Kunnskap Kristiania

  1. Historien om amerikansk rasisme er til å miste pusten av. Den amerikanske rasismen er så åpenbar, så lett gjenkjennelig og så naturlig at den er lett å overse.
  2. Krisemysteriet. Hvordan kan vi best håndtere Korona-krisen? Kan vi lære noe av forskningen på krisekommunikasjon?
  3. Ti råd for å lykkes med langdistanseledelse. Hvordan lede ansatte som befinner seg langt borte fra både deg og hverandre? Kjetil A. Vedøy har utviklet ti råd for bedre langdistanseledelse.
  4. Seks tiltak for å skape tillit på jobben. Hva kan ledere gjøre om de får lav score på medarbeiderundersøkelse? Seks tiltak kan skape bedre relasjoner mellom ledere og medarbeidere.
  5. Lysbilder som fanger publikum. Gode lysark (foiler/slides) kan fange tilhørernes oppmerksomhet og fremme læring. Her er ti velprøvde triks som virker.
  6. Åtte råd om hvordan du håndterer vanskelige medarbeidere. Hvordan håndterer du best motstand og «vanskelige» ansatte?
  7. Hvordan ledere og ansatte får det beste ut av hjemmekontoret. Hvordan jobbe godt og effektivt på hjemmekontor? Hvordan leder du folk som jobber hjemmefra? Hvordan kommuniserer du best gjennom skjerm? Hvordan får du mest ut av digitale studier? Vi har samlet ti artikler som gir inspirasjon og konkrete råd om hvordan du lykkes.
  8. Hvor god er du til å lytte? Lytting er nøkkelen til gode relasjoner. Her får du seks råd om hvordan du kan bli en bedre lytter.
  9. Trenger vi å fylle ut reiseregninger? Vi må fortsatt fylle ut reiseregninger selv om papirskjemaet er erstattet med en app. Men, trenger vi egentlig reiseregningen? Hvorfor er det så vanskelig å endre arbeidsprosesser når vi digitaliserer?
  10. Kunsten å undervise digitalt. Hjelp, hva gjør jeg når jeg plutselig må undervise digitalt fra hjemmekontoret? Høyskolelektor Håkon Njøten deler sine erfaringer.
  11. Ti nøkler til å løse skrivekoden. Å løse eller knekke skrivekoden betyr å skrive tekster som berører, beveger og snakker godt med leserne dine. Her får du ti nøkler til en bedre tekst.
  12. How an Academic Lecturer became a Talk Show Host on Zoom. We are building new sites of cultural production on Zoom, do we want it or not. How will it change the architecture after we go back to physical spaces, wonders Vésma K. McQuillan, professor and talk show host.

Referanse:

Dette er en artikkelsamling fra Kunnskap Kristiania, som er Høyskolen Kristianias digitale kunnskapsmagasin.

Tekst: Audun Farbrot, fagsjef forskningskommunikasjon og innovasjon ved Høyskolen Kristiania.

    • Fagsjef forskningskommunikasjon

    Avdeling for forskningskommunikasjon og innovasjon