Seks ting du kan gjøre for å bygge relasjoner

Gode relasjoner er nøkkelen til god helse og lykkefølelse. Her er seks ting du kan gjøre for å etablere og utvikle relasjoner.

KRISTIANIA VERKTØYKASSE: Relasjonsbygging

Smil, også til ukjente. Se hva som skjer. Photo by Ben White on Unsplash.
Smil, også til ukjente. Se hva som skjer. Illustrasjonsbilde. Photo by Ben White on Unsplash.

Jeg trodde jeg var introvert, men koronasituasjonen har gjort at nå tror jeg at jeg er ekstrovert. Jeg er sosial. Jeg trenger mennesker. Jeg har det ikke bra når jeg ikke treffer folk.” Dette sa en kollega til meg. 

Kjenner du på det samme? Savner du sosial kontakt?

Enten du er mer introvert eller ekstrovert, så er ingen av oss skapt for å leve separat fra hverandre. Vi er flokkdyr som trenger tilhørighet. Nære, tillitsfulle relasjoner ligger helt øverst, når det gjelder hva som gjør oss mennesker lykkelige og friske. 

Forskning viser også at bare det å snakke med mennesker vi ikke kjenner, påvirker oss positivt. Tenk at en så enkel sak som å snakke med en person du møter på tur eller på gaten, kan løfte humøret vårt mer enn vi tror!

God helse og lykkefølelse

Hvordan skal vi fylle på “kontoen” til god helse og lykkefølelse på hjemmekontor? Det er veldig lett å gå inn i sin egen boble og bli der.

Jeg opplever selv at terskelen for å ta kontakt, både med kolleger og venner, er høyere nå enn før. “Hun er sikkert opptatt med noe viktigere” kan jeg plutselig tenke. 

Relasjonsbygging krever fokus, tid og mot. Nå må man sette av tid på en litt annen måte enn det man gjorde før.

Seks ting du kan gjøre

Her er seks tips til hva du kan gjøre for å pleie relasjonene du har, og kanskje også utvikle nye relasjoner:

  • Reflekter over hvilke personer som gir deg glede og mening. En venn, en kollega eller en i familien? Hvem ønsker du å ha i din innerste sirkel? Velg å pleie disse relasjonene.
  • Sett av tid til å ringe kolleger, venner og familie. For meg føltes det litt uvant i starten, å ringe venner jeg ikke hadde snakket med på lenge. Effekten det hadde? Bare positiv!
  • Ta en digital kaffeprat med dine kolleger. Mange ledere har tatt initiativ til uformelle digitale møter, der hver enkelt deler andre ting enn jobb. Som en leder skrev til meg: “Siden 15. mars har jeg hatt daglige kaffeprat-morgenmøter med mitt lederteam. Folk elsker det!
  • Vær generøs når du skriver meldinger. En venn sender meg jevnlig sms og skriver: «Hvordan har du det? Lyst på en prat? Glad i deg :)» For en gave! Jeg blir inspirert til å skrive slike meldinger jeg også, når jeg opplever hva det gjør med meg.
  • Si hei til ukjente. Jeg trenger ikke å gå lenger enn til parkeringsplassen. Der treffer jeg naboer som jeg ikke kjenner enda. Mange nye har flyttet inn. Nå bestemmer jeg meg for å si hei og innlede en liten prat for å bli mer kjent. Det er hyggelig og det føles viktig å ha en god relasjon til naboene mine.
  • Smil! Synes du det er naturlig eller litt flaut å smile til fremmede? Bare gjør det! Smil viser på vennlighet. Det koster så lite og gir så mye, både til den fremmede og til deg selv. Jeg gjetter at du vil føle deg litt gladere også!

Referanser:

  • The Harvard study of Adult development: https://www.adultdevelopmentstudy.org/. Harvard Medical School
  • Lyubomirsky, Sonja (2007): «The how of happiness: A new approach to getting what you want», New York. NY.  

Denne artikkelen er publisert i Ann Ahlqvists blogg 25. november 2020 med overskriften «Sett relasjonsbygging på agendaen».

Tekst: Høyskolelektor Ann Ahlqvist, Institutt for ledelse og organisasjon ved Høyskolen Kristiania.

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til kunnskap@kristiania.no. Du kan også bruke kommentarfeltet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *