Slik får du JA når du spør

Beskriv fremtiden før den er her, slik du vil at den skal bli. Da vil du lettere begeistre og få ja når du spør.

KRISTIANIA VERKTØYKASSE: Lederkommunikasjon

Kraften i å vise frem noe er sterk. Illustrasjonsbilde. Photo by LinkedIn Sales Navigator on Unsplash.
Kraften i å vise frem noe er sterk. Illustrasjonsbilde. Photo by LinkedIn Sales Navigator on Unsplash.

Hvis du har jobbet med salg så vet du at demonstrasjon er en viktig del av salgsprosessen. Kraften i å «vise frem» er sterk. I salg føles det helt naturlig å gjøre det.

Ikke alle ledere tenker på samme måten, selv om ledelse handler mye om salg: Du skal skape oppslutning om ideer og beslutninger hos folk rundt deg i organisasjonen.

En leder som deltok i en nettverksgruppe, fortalte at han hadde som oppgave å skaffe foredragsholdere til seminarer som firmaet arrangerte. Det var både interne og eksterne kandidater. Erfaringen hans var at det var vanskelig å få folk til å si ja.

Vil du være med på drømmelaget?

Et av tipsene han fikk var å slutte med å ringe aktuelle foredragsholdere for å spørre om de kunne tenke seg å delta. I stedet ble han anbefalt å lage et drømme program for seminaret, uten foreløpig å snakke med de som sto på programmet.

Han skulle til og med sette det pent opp på firmaets papir, akkurat som det ville sett ut hvis det var klart til å deles ut til deltakerne på seminaret.

Deretter skulle han sende ut programmet til alle bidragsyterne som han hadde satt opp, og si: Slik ser drømmeprogrammet vårt ut, kan du tenke deg å stille som foredragsholder?

Skapte begeistring

Læringserfaringen etter noen arrangerte seminarer var at dette skapte begeistring. Langt flere sa ja til å bidra som foredragsholder.

Han fremhevet særlig det faktum at den enkelte foredragsholder kunne se hvem andre som sto på programmet. Dette skapte økt motivasjon for å være der og representere sitt selskap. Riktignok måtte han fortsatt svelge noen nei, men færre enn før.

Skap fremtiden før den skjer

I gruppen så ble dette et bilde på å «skape fremtiden før den skjer». Det ble en snakkis som også ble overført til og prøvd ut på flere områder innen ledelse.

Kraften i å vise frem noe er sterk. Kan det være noe for deg? Det krever at du vet hva du vil og at du beskriver det i presens – som om det allerede har skjedd.

Referanse:

Artikkelen er publisert som innlegg i fagbloggen Erfaringsbasert ledelse 20. desember 2016 med overskriften «Slik får du JA på dine forespørsler».

Tekst: Førstelektor Olav Johansen, Institutt for ledelse og organisasjon ved Høyskolen Kristiania.

Foto: Kraften i å vise frem noe er sterk. Illustrasjonsbilde. Photo by LinkedIn Sales Navigator on Unsplash.

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til kunnskap@kristiania.no. Bruk gjerne kommentarfeltet nedenfor.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *