Skap gode følelser på hjemmekontoret

Her er tre forslag til en strategi for å gjøre det beste ut av livet på hjemmekontoret. Gode følelser skapes ved å mestre noe nytt.

KRISTIANIA VERKTØYKASSE: Strategi for hjemmekontoret

Skap gode følelser på hjemmekontoret. Kjetil A. vedøy gir deg råd om hvordan. Illustrasjonsbilde. Photo by Roberto Nickson on Unsplash.
Skap gode følelser på hjemmekontoret. Kjetil A. Vedøy gir deg råd om hvordan. Illustrasjonsbilde. Photo by Roberto Nickson on Unsplash.

I begynnelsen var alt litt spennende på hjemmekontoret. Krevende og nytt. Lærerikt. Nå kjenner mange av oss at det faktisk går an å bli superstressa også på hjemmekontoret. Pandemien har gitt oss en ny hverdag på jobben.

Når vi tilbringer all vår tid hjemme, kan vi ikke lenger tenke på hjemmekontoret som bare et sted foran PC-en der vi løser oppgaver. Hjemmet er en arbeidsplass der vi må få dekket alle våre behov som ansatte.

Vi er glad i de som er hjemme med oss, men den hyggelige småpraten på ved kaffemaskinen med kolleger før oppstart kan ikke helt erstattes av en stressa ektefelle i pysjamasbukse og blazer. Matlaging for barna i hjemmeskole kan ikke erstatte ferdiglaget mat og en hyggelig lunsjprat med kolleger.

Vi trenger en hverdag som tar vare på våre behov. Vi trenger våre kolleger og vi trenger noe som erstatter fotball, helgetur til London med venninner, pils på terrassen og at barna forsvinner en helg til bestemor. Vi må gjøre mer enn å gjøre hjemmet vårt om til en sentral for kontinuerlig oppgaveløsning for arbeidsgiver og skole for at vi skal kunne jobbe hjemme lenge.

Drittlei av hjemmekontoret?

Vi vet hva vi skal gjøre når vi blir sulten. Da skal vi spise litt, så forsvinner den følelsen. Tørst? Drikk litt, så forsvinner den følelsen. Pandemifast på hjemmekontoret og drittlei? Her mangler du kanskje en strategi?

For å kunne lage deg en bærekraftig strategi må du ta inn over deg fakta: Ikke tenk at pandemien og tiden på hjemmekontor snart er over! Du vet ikke når denne pandemien er over. Ingen vet det. Å ønske seg tilbake til en hverdag slik den var før pandemien startet, er å ønske seg noe du ikke kan få. Fokuser heller på at du skal jobbe på hjemmekontor i mange måneder til. Fokuser på at dette skal du bli god på. Du skal trives.

Gode følelser skapes ikke ved å savne noe gammelt, men ved å mestre noe nytt.

Les også: Selvledelse til beste for andre

Tre forslag til en strategi for å trives på hjemmekontoret

Her får du tre forslag som kan hjelpe deg til å lage en strategi for enda noen måneder til på hjemmekontoret.

  1. Nå kan du lytte til følelsene dine igjen. Primærfølelsene våre blir vekket når noe truer oss eller familien vår. Det er følelsene som kommer ganske umiddelbart når noe potensielt farlig og truende skjer oss. Primærfølelsene våre har til oppgave å fortelle oss om våre behov. Sinne, sorg eller glede er primærfølelser. I starten av utbruddet av pandemien var det ikke tid til å lytte til slike følelser. Vi fortrengte dem. Det var helt nødvendig for å håndtere den nye digitale hverdagen med hjemmekontor, hjemmeskole og nye digitale programmer. Men nå kan vi igjen lytte til oss selv og hva vi føler. Har du følelser som utmattelse, spenninger, uro, nedstemthet eller rastløshet nå, vil det hjelpe deg videre om du aksepterer disse følelsene. Følelsene du har å nå forteller deg hva du bør gjøre noe med. Lytt til hva du trenger, og ta nye valg i hjemmehverdagen din. Utmattelsen, sorgen, den stive nakken eller savnet av kolleger du kjenner på trenger du ikke å leve med resten av pandemien. Å lytte til det du føler nå – og å gjøre noe med det – er veien din ut av utmattelse og manglende motivasjon. Fokus på kreative nye løsninger er veien inn i en mer bærekraftig hjemmehverdag.
  2. At du ikke nå kan gjøre det du savner, betyr at du kan gjøre veldig mye annet som du ikke kunne før. Det at løsningene du kan velge mellom ikke er optimale, betyr ikke at slike løsninger ikke vil få positiv effekt på humøret og motivasjonen din. Hvor kan du jobbe for å få et avbrekk fra hjemmekontoret nå? Det finnes daghoteller, cafeer, parker, sykler, skog og trær du kan ha hjemmekontor i. Du kan være på hytta midt i uken. En slik løsning kunne du ikke velge før pandemien. Nå er dette helt ok! Tenk på alle de andre mulighetene du har nå som ellers ville vært helt uaktuelt før pandemien. Du kan trene i det tomme parkeringshuset, drikke øl i parken, ta en utepils med kolleger i Lillestrøm eller i Bærum. Du kan ha vandrende avdelingsmøter i Storgata eller kundeutflukt på sparkesykkel til Vigelandsparken. Mulighetene er utallige nå – fordi det er pandemi nå og valget er kreativitet. Valget er bare ditt. Du må bare lete utenfor den gamle kontorboksen og kikke inn i pandemiboksen. Du trenger ikke sitte inne på hjemmekontor resten av denne pandemien om du ikke vil.
  3. Vær en hel kollega. Nå jobber vi alle mer alene. Når vi er alene, må vi regulere følelsene våre selv. Og det er uvant for mange av oss å måtte planlegge småprat med kolleger og venner for å kunne lufte det vi føler. Men tenk på den samtalen som en mulighet til å skape ny motivasjon, forhindre utbrenthet og til å gi håp og mening til både deg selv og til den du velger å dele med. At noen får høre at du tenker det samme som dem, gir dem håp. For å kunne holde ut lenge på hjemmekontor må alle kolleger tenke at vi er hele mennesker som trenger mer enn bare nye oppgaver fra hverandre. Vi trenger også å bli sett og hørt. Vi trenger å dele og å lytte til hverandre. Skal du jobbe lenge på hjemmekontor fremover, må dere finne kreative løsninger som også møter disse psykologiske behovene fremover.

Arbeidslivet kommer kanskje aldri helt tilbake til tiden før Covid-19. Men vi kan komme ut av denne pandemien med et mye bedre digitalt arbeidsliv enn det vi har hatt de siste ukene.

Les også: Stresset? Ti råd for å unngå å bli utbrent

Utforsk mulighetene denne pandemien gir til å tenke nytt om det å være et komplett menneske i en digital verden. Da tar arbeidsplassen din også vare på de mulighetene og frihetene den digitale hverdagen kan gi dere til å jobbe friere fra det fysiske kontoret når denne pandemien en dag er over.

Referanse:

Denne artikkelen er skrevet for Kunnskapsmagasinet Kristiania og første gang publisert 5. mai 2020.

Foto: Skap gode følelser på hjemmekontoret. Kjetil A. vedøy gir deg råd om hvordan. Illustrasjonsbilde. Photo by Roberto Nickson on Unsplash.

Tekst: Høyskolelektor Kjetil A. Vedøy, Institutt for ledelse og organisasjon ved Høyskolen Kristiania.

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til kunnskap@kristiania.no. Bruk gjerne kommentarfeltet nedenfor.

1 Comments on “Skap gode følelser på hjemmekontoret”

  1. Pingback: Bli aktør i ditt eget liv - Kunnskapsmagasinet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *