Stresset? Ti råd for å unngå å bli utbrent

Usunt stress kan blant annet gi deg kraftig hodepinne. Hvordan unngår du at stress gjør deg utbrent? Kjetil A. Vedøy ved Høyskolen Kristiania har utviklet en ti-punkts-kur som kan hjelpe mange. Foto: By Phee – Pixabay, CC BY-SA 4.0,

KRISTIANIA VERKTØYKASSE: Bedre arbeidsliv

Symptomene på stress og utbrenthet er ulike for hver enkelt av oss. Noen ledere blir aggressive og kritiske når de er stressa. Andre faller sammen i tårer eller søvnløshet. Noen kan også få anfall som ligner panikkanfall eller hjerteklapp. For noen ledere kommer opplevelsen snikende i form av mangel på energi, tiltakende utsettelse av oppgaver, kraftløshet og slitenhet. Det kan også utvikles en altfor kynisk holdning til klienter eller ansatte. Lunten kan bli kort. 

De fysiske symptomene kommer gjerne samtidig. Smerter kan sette seg fast i kroppen over tid. Vond rygg, stiv nakke. Stadig hodepine forkjølelse eller andre infeksjoner.

Det er ofte ikke det du gjør på jobben i seg selv som sliter deg ut. Tenker du etter, så ser du at du faktisk får gjort mye.

Når alt du tenker på, er det du ikke fikk gjort

Men symptomet på at du nå er gjennomsliten er at det eneste du nå klarer å fokusere på, er det du ikke fikk gjort.

Når du føler det er mye mer du burde gjort, og enda mer du ikke orker å begynne på, så er nesen konstant i mobilen. Du sjekker epost, internettaviser og skriver huskenotater. Det spiller ingen rolle om du er hjemme, på hytta med ungene eller i bilen. Du må liksom prøve å kompensere følelsen av ikke å strekke til med å være konstant «på».

Distraksjonen blir en unnskyldning og en kompensasjon for alt det som er så vanskelig å begynne på. Lederes største utfordring er ikke teknologien som gjør at lederen kan være tilgjengelig over alt. Hele døgnet. Hele uken. Lederes største utfordringer oppstår når grenseløs teknologi møter grenseløse og utslitte mennesker.

Den største utfordringen

Den aller største utfordringen for mennesker som er i ferd med å bli mer slitne enn det som godt er, er rett og slett at de ikke ser alternativet som kan hjelpe dem ut av situasjonen de er i.

Strategien de fleste ledere har brukt er jo at større krav må møtes med enda større innsats. Å jobbe knallhardt har jo hjulpet før. Men denne gangen virker det ikke. Fordi du som leder nå ikke har krefter til å gjøre annet enn å utsette det som krever for mye krefter. Og disse utsettelsene spiser deg opp.

Sjef 24 timer i døgnet

Sjefen er sjef 24 timer i døgnet. Verken samvittigheten eller rollen tillater ledere å skille mellom seg selv som person og sjefsrollen sin.

En «flink pike» har ingen andre roller å spille på når oppgavene blir for mange og kreftene tar slutt enn å fortsette å være flink pike. Men det funker ikke når det er slutt på kreftene, tiden, selvtilliten og humøret. Og på ett eller annet tidspunkt sier kroppen stopp.

For å unngå å bli utbrent som leder må vi ha minst en alternativ strategi til «å jobbe hardt og mye» som vi kan bruke når kreftene er i ferd med å ta slutt, og kroppen melder fra med smertesignaler og dårlig søvn.

«Flink pike» må klare å komme sent på jobb eller gå tidlig i en periode fordi hun har sovet dårlig. For å kunne vare et helt yrkesliv må også hun sove. Vi må alle ha alternativ strategieer og roller vi kan gå inn og ut av for å sette grenser når signalene om at vi er utslitte kommer.  Den strategien bør du ha utviklet før du møter veggen.

Ti råd som gir deg energien tilbake

Her følger ti råd for deg som vil lage deg en strategi som skal hjelpe deg til å hente deg inn igjen slik at kreftene kommer tilbake. Følg dette ti-punkts-programmet gjennom de neste to ukene:

  1. Bygg mur mellom dagene. Ta en dag om gangen. Bygg mur mellom oppgavene. Løs en oppgave om gangen. Avslutt alle oppgaver før du starter på en ny. Multitasking er forbudt de neste ukene. I en periode slutter jobben når du krysser dørterskelen. Ikke jobb hjemme. Ikke les e-post.
  2. Glem at du glemte. Aksepter at du har gjort noen feil i det siste. Du har vært sliten. Slikt skjer. Lev med at noe blir forsinket. Vi andre gjør det, og synes du klarer deg helt fint. Livet har faser. I noen faser er du sliten.
  3. Oppsøk en venn på jobben. Tør å vise en kollega du vet du kan stole på hvordan du har det akkurat nå. Fortell hva du er redd for, hva du kjenner på, hva du tenker på, hva du utsetter og hva du føler du ikke kan. Sannsynligvis synes den andre at det er godt å se at du også har det sånn, og du vil oppleve å få forståelse og støtte.
  4. Oppsummer dagen din. Det er lett å fokusere for mye på den oppgaven du ikke fikk gjort når du er sliten. Øv deg på å oppsummere alt du faktisk fikk gjort denne dagen. Det er sikkert veldig mye. Avslutt derfor alltid dagen med en liste over alt du har gjort av smått og stort.
  5. Gi den indre sjefen din sparken. Gå heller til din egen leder. Vi er vanligvis mye strengere med oss selv og stiller mye tøffere krav til oss selv enn det sjefen på jobben gjør når vi er slitne. Sett deg ned og snakk med lederen din. Si at nå er du sliten. Be om tydelige forventninger til hva som skal prioriteres og bli enig om hvilken hjelp du trenger for å sortere i oppgavene i en kortere periode. Erfarne ledere har selv vært der du er nå. De skjønner deg. De vet at dette går over med litt hjelp.
  6. Sjekk deg selv. Hvor er du på vei? Sannsynligvis liker du jobben din godt. Hva må du gjøre for å unngå å havne der du er nå en gang til. Trenger du mer kompetanse på et felt? Hjelp til å prioritere noen langhelger innimellom så du kan hente deg inn? Du har også flere identiteter og roller å spille enn bare den på jobb. La andre få vite om dem. Verdens beste mamma og håndballtrener er ikke en dårlig sjef selv om også hun kan bli sliten?
  7. Ta fri. Du må planlegge på forhånd når du skal ta fri. Du får sjelden tid til det du ikke har planlagt. Det gjelder spesielt fridager. Legg inn frihelger og fridager i kalenderen når året starter. Da er det mulig å hente seg inn igjen med god samvittighet, fordi det er planlagt og forventet. Å ta fri føles godt når du har planlagt og lagt til rette for det.
  8. Ikke utsett beslutninger. Ikke vær redd for å ta en beslutning, og ta den raskt. Tenk på at ingen beslutninger er hugget i stein. Din beslutning kan endres om alt endres. Når beslutningen er tatt, skal alle vite hva som er deres oppgave. Nå er du ferdig. Gå videre.
  9. Ta tilbake kontrollen etter arbeidstid. Du kan slå av varsel for e-posten og meldinger. Gjør noe som gir energi. Vær bevisst det du holder på med.  Ikke vær tilgjengelig på autopilot. Ta kontroll. Si til sjefen din at nå slår du av mobilen på kveldstid i de neste to ukene. Så er du tilbake.
  10. Trening hjelper på stress og søvn. Men bare dersom du også hviler og restituerer!  Planlegg restitusjon. Ikke bare aktivitet.

Målet er at du skal planlegge bevisst for å få det bra. Først når du har en strategi for å være sliten, kan du ha en grenseløs lederjobb. Først da kan du nå så langt du vil. Fordi du kan sette grenser for deg selv i perioder og hente deg inn igjen.

Referanse:

Artikkelen er publisert som innlegg i Kjetil A. Vedøys fagblogg om HR og ledelse 6. januar 2018.

Foto: By Phee – Pixabay, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52233006

Tekst: Høyskolelektor Kjetil A. Vedøy, Institutt for ledelse og organisasjon ved Høyskolen Kristiania.

  • Foto av mann i skjorte og dressjakke foran store, runde lyslamper.
    • Høyskolelektor

    Institutt for ledelse og organisasjon