Riktig, god frokost!

Denne uken fikk vi ved School of Health Sciences besøk fra Stortinget, og vi kunne fortelle dem om våre ambisjoner; Høyskolen Kristiania har klare planer om å bli Norges første frie og uavhengige universitet, et arbeidslivsuniversitet – midt i Oslo sentrum. Om du vil vite mer om oss og vår 105-årige historie som utdannings- og kulturinstitusjon kan du lese mer her.

Stortingspolitikerne var invitert til et frokostmøte, og derfor utfordret vi våre egne ernæringsstudenter. De serverte en ernæringsriktig – og meget velsmakende – frokost, godt veiledet av høyskolelektor Carine Aukner.

Våre ernæringsstudenter er et godt eksempel på hvordan våre kandidater viser sin kompetanse i konkrete situasjoner ved å bruke kunnskaper og ferdigheter til å løse oppgaven innen et felt som er viktig for et bedre samfunn. I dette tilfellet en riktig, god frokost!

Jeg har en stort interesse for mat, og er opptatt av å lage enkle, gode&næringsrike smaksopplevelser med fokus på anbefalingene fra helsedirektoratets kostråd.

Julia Olsson, som gjerne deler sine oppskrifter med oss, sitter også i styret i Linjeforeningen for ernæring og folkehelse. 

Linjeforeningen planlegger mange arrangementer med matlaging, sosialisering og tverrfaglig nettverksbygging her på Kristiania. Du kan følge dem på instagram; @linjeforeningelf.

Det ble servert både granola, smoothie, hummus, gucca, kjøleskapgrøt og ferskpressede juicer, alt lekkert tilberedt av våre studenter.

Her er noen av hennes oppskrifter;

KJØLESKAPGRØT 5 dl havregryn, 5 dl melk, ½  appelsin, 1 dl rosiner 1 ss krydderblandning av ingefær, kanel, gurkemeie og kardemomme. Det hele toppes med valnøtter og blåbær.

HUMMUS 200 g kikerter, 200 g ovnsbakt rødbeter, 3 fedd hvitløk, 5 ss    olivenolje, 3-4 ss cumin, 3 ss sesamfrø, 1 1/2 ts salt, saft fra en sitron, 1 neve frisk koriander eller mynte. Mix alt i en mixer/stavmixer.

GUCCA 1 avokado, 1 fedd hvitløk, ½ ts salt, ½ ts svart pepper, saften fra en lime, en neve koriander. Mos avokado og bland alt sammen.

GRANOLA, 100 g Linfrø, 100 g Havregryn, 250 g Mandler, 100 g    Hasselnøtter, 100 g Valnøtter, 100 g rapsolje, 1 dl vann, 10 g honning, 1 ts havsalt, 1 ts kanel. Bland alt sammen og stek i ovnen ved 18 grader i 30-40 minutter.

Er du glad i mat, mennesker og helse?

Ta en bachelor i ernæring! Det er et betydelig behov for mer ernæringsfaglig kompetanse på ulike arenaer i det norske samfunnet. Gjennom kunnskap om nasjonale anbefalinger, mål og handlingsplaner for et sunnere kosthold vil du kunne arbeide med ernæringsrelaterte oppgaver på mange ulike arenaer.

Innen helserelaterte fag utdanner vi morgendagens helsefagarbeidere med kompetanse til å gjøre en forskjell i menneskers liv. Studieprogrammene er tverrfaglige, bransjenære og studentsentrerte omkring fysisk, psykisk og sosial helse, der også ernæringsstudier inngår. Formålet med utdanningene våre er å styrke samfunnets arbeid med å forebygge og behandle sykdom og skader, samt fremme helse- og livskvalitet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *